Wat betekent een logo en waarom is het belangrijk? Dit zijn twee vragen die al jaren beantwoord worden. Simpel gezegd, het belangrijkste doel van een logo is identiteit. In de loop der jaren is het echter veel meer gaan betekenen omdat het ook representatief is voor de normen en waarden van een organisatie en hoe zij deze uitdraagt naar buiten toe.

In de afgelopen paar maanden hebben we allemaal op de een of andere manier de impact van de pandemie gevoeld en als er iets is dat we dit jaar voortdurend leren, is het het belang van een doel hebben en intentioneel zijn in hoe we ons leven leiden en zaken doen. Het heeft ons uitgedaagd om om te zien naar minder bedeelden in onze samenleving en te helpen waar kan om zo actief onderdeel te zijn van de samenleving.

Als organisatie staan wij midden in de Amsterdamse samenleving en zijn wij toegewijd aan het verbeteren van de levensomstandigheden van kwetsbare Amsterdammers. Wij geloven dan ook dat het logo en de huisstijl onze missie en visie moeten reflecteren. Wij willen Amsterdammers helpen  willen deze vrijwilligersbeweging in beweging houden.

Adam Helpt lanceerde in maart 2020 haar nieuwe logo en vernieuwde website. Gezien de aanhoudende pandemie hebben we er echter bewust voor gekozen om de communicatie hierover uit te stellen. In plaats daarvan hebben we ons gericht op het helpen van mensen die door Corona geraakt werden en konden wij de mensen die ons het hardst nodig hadden helpen. Dit had voorrang en was en is veel belangrijker dan de lancering van onze website.

Onze eerste stap voor naar een logo en huisstijl en was het ontwerpen van een nieuw logo dat beter zou reflecteren wie wij zijn en waar we voor staan. We hebben bewust gekozen voor het gebruik van geel en blauw en drie strengen die samenkomen in een cirkel.

Het vertegenwoordigt de drie organisaties Serve the City, Stichting Present en Adam Helpt die al samenwerken om sociale projecten te organiseren om de kwetsbare en minder bedeelde mensen in onze samenleving te helpen. Het vertegenwoordigt ook kracht, want alleen door samen te werken kunnen we elkaar versterken en een bloeiende vrijwilligersbeweging zijn en blijven. De gele en blauwe kleuren laten zien dat we samen optimistisch zijn om samen een positieve impact achter te laten en dat wij een betrouwbare partner zijn die veel connecties heeft met sociale organisaties in Amsterdam.

 

Daarnaast hebben we deze stijl ook doorgevoerd in het ontwerp van onze website. Dat is nu een plek geworden waar we effectief kunnen communiceren met onze klanten, de bedrijven, individuen en sociale organisaties. Waarbij we duidelijk laten zien wat onze missie is, de impact die we maken en hoe we (samen)werken.

De vrijwilligers die deze website hebben ontwikkeld hebben keihard gewerkt en we waarderen het zeer dat ze hun tijd en kennis met ons hebben gedeeld om dit project tot een succes te maken. Door samen te werken kan je mooie dingen doen!

We willen onze waardering in uitspreken naar:

  • Jill Vanoncini – Projectleider en contentcreatie
  • Mateo Valla – Strategie
  • Pelinsu Yalçınsoy – UX-ontwerper en webontwikkelaar
  • Nienke Vermeulen – Vertaling
  • Anna Kocherga – Logo en webdesign
  • Jennifer Nunez – Contentcreatie
  • Vaishali Lakhanpal – Contentcreatie
  • Anastasia Aseeva – Foto’s
  • Jackie Wilson – Inhoudsherziening EN
  • Andrew Rogers – Vertaling
  • Vishal Lal – Webontwikkelaar

Dit team heeft onze verwachtingen overtroffen om dit project tot een succes te maken en we zijn echt dankbaar voor hun inspanningen.

In de toekomst werken we aan het verbeteren van onze sociale-mediapagina’s om ervoor te zorgen dat we relevante updates over onze activiteiten delen . Volg ons op Facebook en LinkedIn, en als u suggesties heeft over hoe we dingen beter kunnen doen, dan horen we dat graag!

Wil je vrijwilligerswerk doen, als bedrijf meedoen aan een leuk en waardevol project, laat het ons weten via [email protected] of bel 020 2440272. Samen maken we het verschil.

Geschreven door: Beatrice Thumi